تاسیس ۵۰۱ کانون فرهنگی هنری در مساجد جنوب کرمان 

تاسیس ۵۰۱ کانون فرهنگی هنری در مساجد جنوب کرمان 

تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
مجید خوبی زاده گفت: از بدو تشکیل ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان تاکنون ۵۰۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در جنوب کرمان تاسیس شده که از این تعداد، ۱۰۶ کانون فرهنگی هنری در شهرستان جیرفت قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز ۲۰ اسفند ماه مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان به مناسبت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان سخنران، پیش از خطبه های نماز جمعه جیرفت، سخنرانی کرد.

«مجید خوبی زاده» ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند؛ « مسجد مهمان خدا در زمین، جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی، خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلی بهشت خدا در زمین، محل آرامش موحدان است، مکان آن بهترین قطعات زمین است و فرشتگان با اهل آن همنشین می باشند».

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ «اجتماع در مساجد را همچنان باید نگاه داشت، جوانها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند، به مساجد رو کنند مساجد خانه خداست و خانه بندگان خداست، مساجد کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است، مساجد را گرامی بدارید و محافل مذهبی را مانند دوران اختناق رژیم همچنان همچنان نگاه دارید، سعی کنید مسائل تبلیغاتی مذهبی و اسلامی سمعی و بصری را به مساجد بکشانید، مسجد خانه خداست پس خانه همه خلق خداست، مسجد کانون برتر خیر است، مساجد به ما امکان می دهند که با برادران مسلمان خود و با خواهران مسلمان خود رابطه خویشاوندی را حفظ کنیم، مساجد را پاس بداریم و آنها را گرم نگاه داریم».


وی ابراز کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری به منظور ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر اسلام و تحقق اهداف و انگیزه های فرهنگی مصرح در قانون اساسی و سایر مقررات و قوانین موضوعه کشوری و بالاخص تلاش در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) و مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی منحط و مبتذل بیگانگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر آن داشت تا در صورتجلسه شماره ۳۰۲ مورخه ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۷۱ خود تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور را تصویب نماید.

خوبی زاده ادامه داد: متعاقب آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جهت تاسیس ستادی به عنوان فوق برای ارائه طرح هایی در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاه‌های دولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی دارند مامور نمود و بر اساس مصوبه ۳۰۲ مورخ ۱۸ اسفندماه ۱۳۷۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای فرهنگ عمومی در مهر ماه ۱۳۷۲ اهداف و وظایف دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تعیین شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان با اشاره به اهداف کلی کانون های مساجد در راستای تحقق ارزش‌ها و اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: ۱- تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روحبخش اسلام و تاکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی و فرهنگی اسلامی ۲- گسترش زمینه مشارکت و با شدت مردم در امور فرهنگی هنری اجتماعی علمی و غیره ۳- همگانی و عمومی کردن تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و تحقق آزادی مناسبتهای فرهنگی مردمی ۴- زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترویج فرهنگ بسیجی ۵- ارائه و عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی و هنری و کانون های پرتحرک و فعال مذهبی اجتماعی و مردمی در مقابله با تهاجم فرهنگی مبتذل استکبار و کفر جهانی از جمله این اهداف است.
 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان خاطرنشان کرد: از بدو تشکیل ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان تاکنون ۵۰۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در جنوب کرمان راه اندازی شده که از این تعداد، ۱۰۶ کانون فرهنگی هنری در شهرستان جیرفت قرار دارند.

وی اظهار کرد: یکی از فعالیت های کانون های مساجد در حوزه فرهنگ شامل فعالیت های قرآن و عترت و همچنین کتاب و کتابخوانی است.

خوبی زاده عنوان کرد: در حوزه قرآن و عترت طرح تلاوت نور، جلسات تربیتی قرآن کریم، نهج البلاغه خوانی مسابقات قرآنی مدهامتان برگزار شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان ادامه داد: در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز تاکنون ۲۶۰ کتابخانه در سطح مساجد جنوب کرمان راه اندازی شده که از این تعداد ۲۲۳ کتابخانه به صورت باز و ۲۷ کتابخانه به صورت مخزن دار فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: هم زمان با ۱۸ اسفند ماه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه تخصصی زن و خانواده نیز در مسجد سیدالشهدای شهر جیرفت راه اندازی شد.

 خوبی زاده با اشاره به کسب رتبه های برتر حوزه کتاب و کتابخوانی توسط بچه های مسجد، ابراز کرد: خوشبختانه کتابدار کانون فرهنگی هنری جامع مسجد جامع شهر جیرفت و کتابخانه کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان در جشنواره کتاب بچه های مسجد موفق به کسب رتبه سوم کشوری شدند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان اضافه کرد: تاکنون ۴۰ دوره مسابقات کتابخوانی با حضور ۶ هزار و ۸۹۲ نفر از بچه های مسجد برگزار شده است. 

وی خاطرنشان کرد: طرح سه شنبه های تکریم یکی دیگر از برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد است که تحت عنوان شکوه مادری برگزار می‌شود.

خوبی زاده اظهار کرد: در حوزه فعالیت های هنری کانون های مساجد جنوب کرمان بنا بر ظرفیت ها و علاقمندی ها در زمینه نمایش، سرود، فیلم و هنرهای تجسمی فعالیت دارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان ابراز کرد: امسال در سومین رویداد ملی فهما ویژه بچه های مسجد، کانون های فرهنگی هنری امام علی (ع) و ولایت جیرفت به عنوان کانون های شایسته تقدیر معرفی شده و همچنین شهرستان کهنوج و کانون فرهنگی هنری شهید شهدادنژاد به عنوان شهرستان و کانون شایسته تقدیر انتخاب شدند.

وی در خاتمه یادآور شد: امسال در پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان تعداد ۵۹۵ نفر از فعالان قرآنی کانون های مساجد جنوب کرمان شرکت کردند که نفرات برتر استانی در هر رشته به مرحله کشوری راه یافتند و ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان توانست رتبه ۵ کشوری در مسابقات قرآن مدها متان را کسب کند

پایان پیام/ 586